| VYHLÁSENIE
        KONGREGÁCIE PRE NÁUKU VIERY VO VATICANE UPOZORNENIE o spisoch, ktoré napísal P. Anthony de Mello SJ Indický jezuitský páter Anthony de Mello (1931-1987) je veľmi známy
        svojimi početnými publikáciami, ktoré boli preložené do rozličných jazykov a
        pozoruhodne sa rozšírili v mnohých krajinách, hoci nie vždy ide o ním schválené
        texty. Jeho diela, ktoré majú skoro vždy formu krátkych článkov, obsahujú viaceré
        platné prvky orientálnej múdrosti, ktoré môžu napomáhať sebaovládanie, vymanenie
        sa z moci závislostí a vášní, oberajúce o slobodu a vyrovnané prežívanie
        rozličných priaznivých i nepriaznivých životných udalostí. Páter de Mello sa vo
        svojich skorších spisoch, hoci sa v nich prejavujú vplyvy budhistických a
        taoistických duchovných prúdov, držal v oblasti kresťanskej spirituality. Ide o
        knihy, v ktorých hovorí o rozličných druhoch modlitba:  prosebné modlitby, modlitby za iných, modlitby chvály, rozjímania o
        tajomstvách Kristovho života atď.  Lenže už v týchto skorších dielach, ale najmä v jeho neskorších
        publikáciách pozorovať postupný odklon od podstaty kresťanskej viery. Zjavenie,
        ktoré sa uskutočnilo v Kristovi, nahradzuje intuíciou Boha bez tváre, ktorý nemá
        nijakú podobu, takže hovorí o Ňom ako o čírej prázdnote. Ak chceme vidieť Boha,
        stačí hľadieť priamo na svet. Vraj sa o Bohu nedá povedať nič, jediná vedomosť o
        ňom je ne-vedomosť. Pýtať sa, či Boh jestvuje, je vlastne nezmysel. Takýto
        radikálny postoj vedie k popieraniu toho, že Písmo obsahuje platné výpovede o Bohu.
        Slová Písma sú tak len návodom, ako dosiahnuť nerušenosť. Na iných miestach sa
        nachádza stať o posvätných náboženských knihách vo všeobecnosti, čiže aj o
        Biblii, kde sa vyjadruje ešte tvrdšie: vraj bránia človeku nasledovať svoj vlastný
        zdravý ľudský rozum, otupujú ho a robia ho krutým. Náboženstvá, vrátane
        kresťanstva, predstavujú hlavné prekážky pri odhaľovaní pravdy. V ďalšom sa však
        táto pravda čo do obsahu nikde presne nedefinuje. Myslieť si, že Boh môjho
        náboženstva je ten jediný, je nič inšie ako fanatizmus. „Boh" sa považuje za
        akúsi bližšie neurčenú a všadeprítomnú kozmickú skutočnosť. Neprichádza do
        úvahy, že by mohlo ísť o osobného Boha a prakticky sa to popiera.  Voči Ježišovi má páter de Mello úctu a označuje sa za jeho
        „učeníka". Ako učiteľa ho však kladie na roveň ostatných. Jediný rozdiel
        medzi Ježišom a inými ľuďmi je v tom, že on „bdel" a bol úplne slobodný,
        kým ostatní nie. Nepovažoval ho za Božieho Syna, ale iba za toho, kto nás učí, že
        všetci ľudia sú deti Božie. Aj výpovede o konečnoplatnom údele človeka spôsobujú
        zmätok. Na niektorých miestach sa hovorí o akomsi „rozplynutí sa" v neosobnom
        Bohu, podobne, ako sa rozpúšťa soľ vo vode. Pri iných príležitostiach sa hovorí o
        osude po smrti ako o čomsi, na čo nemá význam sa pýtať. Treba sa zaujímať jedine o
        terajší život. No o tomto živote platí, že v ňom nejestvujú objektívne
        kritériá, ako posúdiť, čo je mravné, lebo zlo je iba určitá nevedomosť. Dobro a
        zlo sú iba hodnoteniami mysle, ktoré sa premietajú na skutočnosť.  Z toho, čo sa uviedlo, možno pochopiť, prečo podľa autora Krédo,
        čo Vyznanie viery v Boha alebo v Krista, je pre osobný prístup k pravde iba na
        prekážku. Cirkev, keďže z Božieho slova vo Svätom písme urobila modlu, spôsobila
        vlastne to, že Boha vyhnala z chrámu. V dôsledku toho stratila autoritu učiť v
        Kristovom mene.  Kongregácii pre náuku viery ide o ochranu veriacich, preto si
        považuje za povinnosť týmto Upozornením vyhlásiť, že uvedené postoje nie
        sú zlučiteľné s katolíckou vierou a môžu spôsobiť vážne škody.  Pápež Ján Pavol II. počas audiencie, udelenej podpísanému
        prefektovi tejto Kongregácie, schválil toto Upozornenie, o ktorom sa rozhodlo na jej
        riadnom zasadaní, a prikázal ho uverejniť.  V Ríme, v sídle Kongregácie pre náuku viery, dňa 24. júna 1998, na
        sviatok Narodenia svätého Jána Krstiteľa.  + Joseph kardinál RatzingerPrefekt+
 Tarcisio Bertone S.D.B.arcibiskup emer. de Vercelli
 Sekretár
 PRAMEŇ: CCNEWS - Spravodajský servis Katolíckej Cirkvihttp://www.rcc.sk/servis
 
 VYHLÁSENIE K ČINNOSTI MUNOVEJ SEKTY Komisia pre ekumenizmus a
        dialóg s cirkvami pri Konferencii biskupov Slovenska: Dovoľujeme si Vás
        upozorniť na niektoré aktivity „Cirkvi zjednotenia“, nazývanej aj Munova
        sekta, podľa svojho zakladateľa San Mjung Muna. V decembri 1997 a
        januári 1998 vykonávala „Federácia rodín za svetový mier“ podpisovú
        kampaň v našich mestách a niekde aj podomovú agitáciu. Občania boli vyzývaní, aby
        svojím podpisom vyjadrili záväzok zachovávať manželskú vernosť a zotrvať v
        manželskom zväzku. Nie náhodou boli tieto aktivity silne zastúpené najmä v oblasti
        Oravy, kde sú hodnoty rodiny medzi obyvateľstvom pevne zakotvené. V poslednom čase
        prebieha ďalšia podobná podpisová kampaň za manželskú vernosť a zodpovednú
        výchovu detí, ktorá má vyvrcholiť „festivalom pravej lásky“ 13. júna
        1998 v Bratislave. Ako sa udáva, všeobecným cieľom je nájsť 360 000 párov (nielen
        na Slovensku), ochotných túto akciu podporiť a zúčastniť sa na nej.  Zmienená
        organizácia, podobne ako „Federácia žien za svetový mier“, je jednou z
        mnohých, pomocou ktorých „Munova sekta“ vykonáva svoj vplyv v spoločnosti.
        Zo skúseností z iných krajín je známe, že toto hnutie sa na verejnosti predstavuje
        podujatiami lákavo zameranými za hodnoty rodiny, výchovu detí, bratstvo, sesterstvo a
        pod. V konečnom dôsledku však ide o nábožensko - doktrinárne ciele tohoto hnutia.  S. M. Mun je
        predstavovaný ako mesiáš - záchranca ľudstva (takto sa deklaroval r. 1992) a spása
        človeka spočíva podľa neho v tom, že sa postupne včlení do „pravej rodiny“,
        ktorej hlavou je on. Tomuto hlavnému cieľu slúžia už dlhodobo konané masové
        sobáše, ktorými sa docieľujú priama “adopcia“ párov a podriadenie sa jeho
        autorite. V posledných rokoch sa zaužívala i prax získavania podpisov a účasti na
        akciách manželských párov, pričom priama príslušnosť k hnutiu nie je nutná.
        Svojho životného partnera si človek nevolí, ale je mu vyberaný (podľa údajov
        samotným Munom). Budúci manželia sa vidia po prvý krát na samotnom akte masových
        sobášov (často s viactisícovou účasťou - napr. minulý rok v USA). Okrem toho je
        život členov usmerňovaný množstvom predpisov, zasahujúcich aj do výsostne osobných
        oblastí. Známe sú tiež prípady odchodov zo zamestnania či štúdia (u mladých
        ľudí) a ich niekoľkoročné nasadenie pre agitáciu v prospech Munovho hnutia.
        Prejavujú sa tu mnohé javy, ktorými sa vyznačujú negatívne deštruktívne kulty -
        závislosť na osobe zakladateľa, detailné usmerňovanie a podriadenosť, trhanie
        rodinných zväzkov, osobnostné zmeny. Preto je Munova sekta v mnohých krajinách
        považovaná za deštruktívny kult negatívne pôsobiaci na ľudskú psychiku a
        znevažujúcu dôstojnosť svojich členov.  Obrady masových
        sobášov, ako i podobné akcie festivalov, majú za cieľ postupne „vtiahnuť“
        ľudstvo do Munovej „pravej rodiny“ a dosiahnuť nakoniec svetovú teokratickú
        spoločnosť s Munom na čele. Vlastná „Cirkev zjednotenia“ má prepracovaný
        hierarchicko-autoritatívny systém.  Hodnoty rodiny,
        zodpovedná výchova detí, trvalosť a vernosť manželského zväzku, vzájomná láska
        a úcta, sú hodnotami, ktoré Katolícka cirkev vždy podporovala a viedla k nim svojich
        členov. Keďže v našej spoločnosti sa stali uznávanými nielen medzi kresťanmi, ale
        všeobecne, dá sa očakávať, že široká verejnosť podporí podujatia, deklarujúce
        tieto hodnoty. Pritom však ľahko môže ísť o ich zneužitie na úplne iné ciele.
        Rovnako je možné všestranné zneužitie osobných údajov, ktoré občania pri
        podpisovaní hárkov uvádzajú. Samotná Cirkev zjednotenia nie je oficiálne u nás
        registrovaná, lebo na registráciu je nutných 20 000 podpisov.  Chceme tiež
        zdôrazniť, že „Cirkev zjednotenia“ nie je kresťanskou spoločnosťou a
        nemôže byť partnerom ekumenického dialógu. Ide tu o synkretické učenie obsahujúce
        prvky viacerých náboženstiev, hlavne však osobných názorov svojho zakladateľa.
        Kresťanské princípy a Biblia sú tu deformované a prispôsobené tak, aby toto učenie
        podporovali. Vierouka Munovcov je v príkrom rozpore so základnými princípmi
        kresťanstva a teda nemôže byť označená ako forma kresťanského vierovyznania. + Mons. Andrej
        Imrich  predseda
        Komisie pre ekumenizmus a dialóg s cirkvami Bratislava, 4. jún
        1998 (citované z KBS v Bratislave) 
 PÁPEŽ VARUJE CIRKEV ČESKA PRED
        SEKTAMI Pápež Ján Pavol II. varoval českých katolíkov pred
        prenikaním siekt. Na úvod návštevy ad limina českých biskupov v Ríme vyzval
        súčasne k intenzívnejším opatreniam na ochranu rodiny. V čase komunistického
        prenasledovania boli kresťanské rodiny zdravým jadrom, ktoré umožnilo cirkvi
        prežiť. Podpora rodiny musí dnes zahrňovať aj starostlivosť o ľudí v
        ťažkostiach. Táto angažovanosť za rodinu a pastorácia rodín predstavujú účinnú
        odpoveď na prenikanie siekt ako aj na hedonistickú kultúru života.Dôrazne pripomenul pápež českým a moravským biskupom z 9 diecéz aj rozvoj
        katolíckych škôl a výuku náboženstva na štátnych školách. Aby sa mohlo čeliť
        sekularizmu, sú potrebné nové misionárske snahy. K tomu treba povzbudzovať
        katolíckych laikov, aby rástli v spiritualite a spoluzodpovednosti podľa smerníc II.
        vatikánskeho koncilu, zdôraznil Svätý Otec.
 PRAMEŇ: Oficiálne stránky Katolíckej Cirkvihttp://www.rcc.sk
 |