Viem, ze nic neviem

Rec zenoveho majstra Wu Bonga, Sen Sa Nima, (Jakuba Perla) v Bratislave 12.11.1993 v Dome kultury Ruzinov.


Dobry vecer!

Ucitel dharmy povedal, ze poviem niekolko slov, ale chcel by som otvorit nase stretnutie a poprosit vas o akekolvek otazky - o zenovom vycviku, o zivote, o comkolvek. Je to velmi zaujimave.

Otazka (O): Ja som teraz prvykrat v zivote stravila dva tyzdne na mori a nevedela som vyriesit, ako sa ma vlastne clovek klanat, ked sa s nim hybe cela lod, ked nema pevnu zem? Tak som si hovorila, ze som priputana k zemi. (smiech)

Zenovy majster Wu Bong (ZMWB): Ked si na mori a chces sa klanat, tak obcas treba padnut. Raz spadnes, dvakrat spadnes, velakrat spadnes, neskor nie su problemy. (smiech)

Ale skutocna poklona, to nie je poklona tela. Len v okamihu, ked cokolvek robis, na sto percent to rob. To je nasa poklona. Ak na poklony nemas podmienky, vtedy rob nieco ine, technika nie je dolezita. Ale ak chces robit poklony, tiez sa to da, len skusaj, skusaj, skusaj.

Ma este niekto otazky?

(Vsetci mlcia, usmievaju sa.)

Takze ja mam niekolko otazok na vas:

Preco jete kazdy den?

Niekto: Lebo som hladny.

ZMWB: Ale napriek tomu, ze jes preto, ze si hladny, skor ci neskor, tvoje telo zomrie. Preto ak jes len preto, lebo si hladny, si ako zviera. Ale ty si clovek, trochu zvlastne zviera, (smiech) preco teda jes kazdy den?

Niekto iny: Pre teba.

ZMWB: Neverim ti. (smiech)

O: (Rozpaky.)

ZMWB: Pretoze - pozri sa na to takto - ak jes velmi dobre, mozno sa dozijes dlho. Ak nebudes jest nic, potom zakratko tvoje telo zomrie. Takze konecny vysledok toho je smrt tohto tela. Takze ci nie je lepsie nejest? Vtedy lepsie dojdes k vysledku (smiech) a zvitazis.

Druha otazka:

Preco je nebo modre?

(Vsetci mlcia.)

Zrejme tu nie su vedci. (smiech)

Niekto: Nase zmysly to tak vnimaju.

ZMWB: Ja neucim o zmysloch. Preco je nebo modre?

(Vsetci mlcia.)

Mam niekolko ziakov, oni su profesori fyziky, a toto je pre nich velmi tazka otazka, (smiech) pretoze vsetko chapu - ako proces prebieha, aby sme nebo videli modre, ale vobec nechapu preco.

Tretia otazka, velmi jednoducha:

Kedy sa cukor stava sladkym?

Niekto: Ked ho ochutnam.

ZMWB: Mhm. Iny napad?

Niekto iny: Ked budeme chciet, aby bol sladky.

ZMWB: Chciet? (smiech) A ked ti dam sol, tiez bude sladka, ak budes chciet? (smiech)

No ktosi povedal, ze ked ochutna. To je pravda, pravda, na 90 %. Este jeden krok je velmi dolezity.

Dalsi: Ked ho vlozim do ust.

ZMWB: Ano, to je 90 %.

To su tri jednoduche otazky. Tie otazky hovoria, co je to clovek. Ak ich pochopime, vtedy mozeme pochopit svoju pracu, skutocnu pracu cloveka. Pretoze tento svet je velmi zmateny a nielen na Slovensku su mysle ludi velmi zmatene a sami sebe krivdime. V istom zmysle mozno povedat, ze clovek je najhorsie zviera na tejto planete. Lebo zvierata nerobia vela problemov. V podstate kazde zviera rozumie svojej praci. Clovek je velmi inteligentny, (smiech) ale, bohuzial, nerozumie svojej vlastnej praci. Takze staty navzajom bojuju, narody bojuju, ludia, priatelia medzi sebou bojuju, muz i zena navzajom bojuju a u kazdeho z nas sa v mysli zjavuje vela myslienok. Jedna myslienka hovori: "Chod tam," druha hovori: "Nie, nie, chod tam," a tiez medzi sebou bojuju. A preto je velmi podstatne pochopit, aka je nasa praca. Ak tomu nerozumieme, napriklad preco kazdy den jem, ak to nie je jasne, vtedy sa treba vratit len do neviem. Ta mysel, ktoru my nazyvame neviem - ak na 100 % odhodime vsetky myslienky, ta mysel pretina vsetky myslienky, to znamena, ze je pred myslenim.

Na tomto svete mame dva druhy mysle: jedna je myslou odbornika - odbornik vsetkemu rozumie, ale problem je, ze to poznanie sa stava horizontom pre tohto odbornika. A za tym horizontom uz nic nevidno.

Mysel neviem, ako som povedal, znamena pred myslenim - velmi hlupy, nic nechape, ale ked nema ziadne poznanie, nema ani horizonty a mozno vidiet do nekonecna. Preto je velmi dolezita tato mysel neviem.

To je vela slov, mozno teraz mate nejake otazky...

O: Chcel by som sa opytat, preco je sol slana?

ZMWB: Nebud zlodejom! (smiech)

Este nejaka otazka? (smiech)

O: Preco jeme?

ZMWB: Dalsi zlodej. (smiech)

Ano, mozem odpovedat, ale ta odpoved ti nemoze pomoct. Ak ty najdes odpoved, vtedy je tvoja. Tvoja skusenost ti moze pomoct.

O: Preco mame otazky?

ZMWB: Preco si sem prisiel?

O: Aby som nasiel tie spravne otazky.

ZMWB: Mhmm. Otazky nie su take dolezite, mozno sa vsetky tvoje otazky stanu jednou velkou otazkou. Jedna velka otazka moze byt napriklad: Kto som? Vtedy sa zjavuje velke neviem. Ako som povedal, neviem je pred myslienkami, pred myslienkami neexistuje neviem. Nie su tam teda ziadne otazky. Mozno ste to uz vsetci dosiahli, preto nemate ziadne otazky. (smiech, tlmocnik sa ksichti) Tlmocnik neveri. (smiech)

O: Ja by som sa chcel spytat, ako vlastne vznikol tento svet?

ZMWB: Opytaj sa za sto rokov, potom ti odpoviem.

O: Co je to ta mysel neviem?

ZMWB: Kto si?

O: Neviem.

ZMWB: Ano, to je neviem. (smiech)

O: Ale ja som sa nepytal na tvoje neviem, ale na moje neviem. (smiech)

ZMWB: Uz si svoje neviem dosiahol.

O: Dakujem.

ZMWB: Dalsie otazky.

O: Ja si myslim, ze tie otazky su natolko komplikovane, ze sa mi nepodari najst na ne tu spravnu odpoved. Znamena to, ze v buducom zivote sa mi do podari?

ZMWB: Ak si myslis, ze sa ti to nepodari, tak sa ti to nepodari. Ak si myslis, ze sa ti do podari, tak to dokazes. Ale ak vobec nemyslis, uz vsetko mas. (smiech)

O: Je to uz akoby hotovy navod, staci sa uz len presvedcit a mam to. (smiech)

ZMWB: Ano, to je pravda, (smiech) ale jazyk nema kosti. Povedat to je velmi lahke, urobit to, to nie je take lahke. Takze vycvik je velmi dolezity. Pocuvat slova niekoho, to je okej, mozno vznikne trochu pochopenia, ja dufam, ze po dnesnom stretnuti nevznikne viacej poznania, (smiech) ze naopak mysel neviem sa stane vacsia, ale potom si to musi clovek overit vo vlastnom zivote.

Takze z okamihu na okamih je velmi dolezity vycvik. Takze v nasej skole mame formalny vycvik, takze kazdy den sa ludia snazia robit poklony, spevy, sedenie v meditacii, aj to nam pomaha uvadzat nase neviem do zivota. Vtedy si to clovek clovek sam moze zakusit. Takze dufam, ze sa neuspokojite slovami ucitela, lebo pravdou je, ze ano, uz vsetko mate.

Je nejaka otazka?

O: Ma clovek vediet o tom, ze nic nevie?

ZMWB: To je tak ako kedysi davno Sokrates - on ucil svojich ziakov: "Musite pochopit svoje skutocne ja." Jedneho dna sa ho jeden z jeho ziakov spytal: "Majstre, ci ti chapes seba?" Vtedy Sokrates odpovedal: "Neviem, ale rozumiem to neviem." Okej? Asi tak. To bol kedysi davno nas zapadny zenovy majster.

O: Je pravda, ze ludia, ktori v tomto zivote nedosiahli dostatocne poznanie, sa prevteluju do noveho zivota? A co ti, ktori dosiahli poznanie, prevteluju sa este?

ZMWB: Z okamihu na okamih, uz sa vsetko prevteluju. (smiech) Ano, kazdou chvilou sa menime. Telo sa meni, myslienky sa menia, vsetko sa meni. To sa nazyva reinkarnacia. (smiech) Takze aj zenovy majster ma v kazdom okamihu prevtelenie. (smiech) Rovnako ako kazdy.

To znamena, ze ked Buddha ucil, ze pricina a nasledok su vzdy celkom jasne, takze to, co bude v buducom zivote, je uz teraz jasne. Co robis teraz, to je vysledok vsetkych tvojich zivotov, rovnako to urcuje tvoj buduci zivot v kazdom okamziku a rovnako i v momente smrti tvojho tela.

Zen ma dvojaky ciel: najst pravdu, co znamena dosiahnut dosiahnut svoju skutocnu osobnost a pomoct druhym. Takze, ak chces pomoct druhym, uz v tomto okamihu vytvaras karmu. Tu karmu nazyvame karmou bodhisattvu. Karma bodhisattvu znamena, ze sa znova, znova a znova rodis, lebo bodhisattva ma velky slub: zbavit vsetky bytosti od utrpenia. Ak vsetky bytosti dosiahnu osvietenie, vtedy ta karma sa konci. Vtedy uz niet ziadneho prevtelenia. To este potrva niekolko rokov. (smiech)

O: Ako mozem pomahat, ked neviem?

ZMWB: Ty nemozes pomoct, ale tvoje neviem to dokaze. (smiech) Je to velmi jednoduche, pretoze nevies, musis sa spytat. Uz sa ma ktosi spytal: ako ti mozem pomoct. Vyskusaj to, potom budes vediet.

O: Bol aj Jezis Nazaretsky zenovy majster?

ZMWB: Ano, kazdy z nas uz je zenovy majster. (smiech) Nielen Budha, nielen Jezis, nielen zenovy majster. Co robis prave teraz?

O: Sedim a pocuvam.

ZMWB: To je zenovy majster! (smiech)

Ak v tomto okamihu udrzujes tuto mysel, uz si zenovy majster. Ked ta mysel zanika, uz niet zenoveho majstra.

O: Aky zmysel ma nas zivot?

ZMWB: Ahmm. Kedysi davno sa niekto spytal mojho ucitela: "Aky je zmysel zivota?" De Sen Sa Nim odpovedal: "Zmyslom zivota je najst zmysel zivota." (smiech)

O: A tvoja odpoved?

ZMWB: Co chces?

O: Odpoved.

ZMWB: Ano, co chces? (smiech)

O: (Ticho, smeje sa.)

O: Co je to strom?

ZMWB: To sa musis spytat stromu. (smiech) Da ti velmi dobru odpoved.

Poznam jeden pribeh o praxi. Kedysi davno zil v Cine mlady clovek, velmi chcel pochopit zmysel zivota. Dopocul sa o jednom majstrovi, pocul o jeho uceni a pocitil k nemu velke sympatie. A preto predal svoj dom, predal kusok zeme vsetko co mal. Zobral vsetky peniaze a opustil svoju dedinku.

Dost dlhu mu trvalo, kym sa dostal na miesto, kde ten majster zil. Prisiel k tomu majstrovi a povedal mu:

"Chcem sa stat tvojim ziakom."

Vtedy ten majster povedal: "Dobre, ale moja dharma je velmi draha. Musis zaplatit." Vtedy ten ziak (bol velmi uprimny, takze nemal problemy) vytiahol mesec s peniazmi a povedal:

"Toto je cely moj majetok. Okrem toho mam uz len moje saty, ale aj tie ti rad dam. Prosim, vezmi si moje peniaze."

Vtedy sa ten majster velmi nahneval, palicou mu vyrazil mesec penazi z ruk a povedal: "Moja dharma je este drahsia nez toto. Nepotrebujem tvoje smradlave peniaze. Vypadni!"

Ten clovek vypadol od majstra trochu zdeptany. V blizkosti svatyne si nasiel jaskynu a mal len velku otazku: co to je, aka je to dharma, ked je taka draha.

Po niekolkych tyzdnoch, pocas ktorych to velmi silne vnutorne prezival, pochopil: Aha, nasa mysel vytvara vsetko: dobro, zlo, vsetko vytvorila mysel. Aha, peniaze nie su dolezite, to je pravda. nasa mysel je velmi dolezita.

Velmi spokojny sa vratil k majstrovi:

"A, majster, teraz uz rozumiem, aka draha je tvoja dharma."

"Co teda chapes?"

"Majster, dam ti svoju mysel." To znamena: "Stanem sa tvojim sluhom, urobim, co len chces, len ma, prosim, uc."

Vtedy sa majster opat velmi nahneval: "Tvoja mysel je ako vedro plne smeti. Vypadni!"

Opat bol ten clovek trochu zdrveny, vratil sa do svojej jaskyne a tam odznovu v meditacii - velke neviem: Aka draha je ta dharma?

Presiel dlhy cas. Jedneho dna zapocul zvon zo svatyne a nahle sa mu mysel otvorila. Vtedy pochopil: Ja som Budha, vsetko je Budha.

Velmi stastny, rychlo bezal za majstrom:

"Majster, pochopil som tvoju dharmu."

Majster povedal: "Ano?"

Vtedy ten mlady clovek silne zakrical: " KATZ!" (smiech)

Ale vtedy majster zobral palicu a poriadne ho buchol. Mysel sa zatemnila a znovu zdrveny vypadol a vratil sa do jaskyne. Opat tvrdo cvicil.

Presiel rok. Jedneho dna, ked sedel, pozrel sa na steny jaskyne a nevidel ziadne prekazky. Ked chcel, mohol vidiet cez vsetky steny domov, svatyne, ako daleko chcel. Velmi spokojny sa opat vratil k majstrovi a povedal:

"Aaa, majster, ja uz rozumiem. Tvoja dharma znamena dokonalu slobodu. ja som uz teraz slobodny, som neobmedzeny. Ked napriklad chcem, mozem vidiet cez steny chramu."

Majster opat pouzil palicu, tentoraz do hlavy. (smiech) Nahle sa vsetky steny opat stali pevnymi. (smiech) A opat zenovy majster toho cloveka vyhodil.

Vtedy bol naozaj uz uplne zdrveny, ale neodisiel a vratil sa do jaskyne, len neviem.

Jedneho dna sa pozrel cez otvor v jaskyni na oblohu a jeho mysel sa uplne otvorila. Vtedy pochopil: Ahaaa, vsetko take, ake je, je pravdou. Vsetko je dharma.

Opat sa vratil k majstrovi a povedal: "Majster, teraz chapem, aka draha je tvoja dharma."

Vtedy majster povedal: "A co chapes, povedz mi."

On povedal: "Obloha je modra, trava je zelena."

Vtedy na neho majster opat velmi silne skrikol: "Moja dharma je omnoho drahsia od toho. Vypadni odtialto!"

Vtedy si ten student velmi silne veril a majstrovi naobratku zakrical: "Mozes si svoju dharmu vziat a strcit ju do riti!" (smiech) A dal sa na odchod.

Vtedy majster na neho zakrical: "Okamih!"

Ked sa mladik otocil, prave vychadzajuc z miestnosti, vtedy majster povedal:

"Dobre sa postaraj o moju dharmu." (smiech) Vtedy vsetko celkom odpadlo a mladik sa neskor stal dedicom toho majstra.

To je pribeh o vycviku. Kedze cas sa nam uz mina, moze byt este jedna otazka.

O: Preco laska boli?

ZMWB. To je tvoja myslienka. Laska neboli. (smiech)

Utrpenie, stastie - my to vytarame. Laska to nevytvara, ak niekto lubi, je velmi stastny. Ale su dva druhy lasky. Mala laska a velka laska. Mala laska - aj ked je niekto stastny, zmeni sa v utrpenie. Ale velka laska nema utrpenie. Ale ak neexistuje utrpenie, znamena to, ze nase ja netrpi. Ale vsetko utrpenie sa stane nasim. Ale to nie je utrpenie. To je nasa skutocna podstata.

Zalezi preto na kazdom - mozete si vybrat male utrpenie, vtedy ziaden problem: mozete si udrziavat ja-mne-moje, mozete si udrziavat egoizmus, nazory, ale ak nechcete male utrpenie, musite odhodit ja-moje-mne, vtedy dostanete velke utrpenie. Kazdy si moze vybrat sam.

Ako som teda povedal, vycvik je velmi dolezity, lebo Budha povedal: "Neprijimajte nieco ako pravdu len preto, lebo to povedal nejaky svatec alebo velky clovek. Neprijimajte nieco ako pravdu len preto, lebo sa to pise v nejakej velkej knihe. Neprijimajte nieco ako pravdu len preto, lebo v to veri vela ludi. Ale vsetko, co pocujete, ak to vo svojom vlastnom zivote, vlastnou praxou overite a zistite, ze to nie je pravda, potom nezavisle na to, kto to povedal, kde to bolo napisane, treba to odhodit. A ak si to overite a naozaj je to pravda, vtedy to nielen uvedte do svojho zivota, ale pomozte tym aj druhym."

Takto Budha ucil stat sa nezavislym. Kazdy vas sa teda moze stat nezavislym. Kazdodenne, v kazdom okamihu, je velmi dolezita velka otazka. Kazdy ma tuto velku otazku, inak by sme sa tu nestretli. U niekoho je tato otazka silnejsia, u niekoho menej, ale kazdy ju ma. Ak mate otazku, to znamena, ze uz mate mysel neviem.

Preto odteraz, v kazdom okamihu, ak sa vratite do neviem, toto neviem vam da na vsetko odpoved. V Biblii sa pise: "Klopte a bude vam otvorene." Ak chces, aby ti bolo otvorene, musis zaklopat. Ak chces pravdu, aby boli dvere pravdy otvorene, tiez musis nejako zaklopat: Co som? - Neviem. To je nase klopanie.

Vycvik znamena tiez, ze kazdodenne 10 - 15 minut mozete sediet v kresle, mozno aj lezat - poloha nie je taka dolezita, vtedy len skusajte velku otazku, a potom neviem. Opat sa zjavia myslienky, znovu sa vratte do neviem. Opat sa zjavia myslienky a znovu sa vratte do neviem. To sa nazyva vycvikom. Ak sa budete takto snazit, pomaly sa mysel neviem bude zvacsovat a zvacsovat a vtedy sa vase myslenie bude zmensovat, zmensovat, mysel neviem sa bude zvacsovat, zvacsovat a stane sa nekonecnou v priestore a case. Vtedy mozete pochopit: Aha! V zivote kazdeho je to AHA raz velmi potrebne.

Takze dufam, ze kazdy z vas vyskusa takto zit a mysel neviem pomoze nielen vasmu vyvoju, ale pomoze vam v kazdej vasej cinnosti, v akejkolvek praci, ktoru robite. Lebo to znamena, ze ked nieco robite, podari sa vam robit do dokonale. Ak treba mysliet, podari sa vam na sto percent mysliet. Ked som bol studentom matematiky a sedel som v kniznici nad matematikou, myslel som na vsetko mozne, len nie na matematiku. To nie je spravny sposob. Ak mate mysel neviem a nieco robite, robite to na sto percent.

Dufam, ze sa vsetci budete snazit, dosiahnete mysel neviem, pomozete si vo svojom zivote a pomozete i druhym - najdete svoju pracu.

Dakujem.


Naspat na domovsku stranu BZC | Zenovy majster Wu Bong | Ucitelia BZC
Posledna uprava: februar 04, 1998