Slovenská republika
Národný program boja proti drogám
I.
Preambula
Slovenská republika si je vedomá závažnosti problému drog a drogových závislostí v spoločnosti a jeho nebezpečnosti najmä pre vývoj mladej generácie. S plnou vážnosťou pristupuje k riešeniu zdravotných, psychických, sociálnych, morálnych a ďalších negatívnych dôsledkov užívania drog. Prioritne sa bude zameriavať na oblasť účinného predchádzania vzniku a šírenia drogových závislostí, zabezpečenia komplexnej starostlivosti o jednotlivcov drogovo závislých a zamedzenia výroby, tranzitu a obchodu s drogami, ktoré tvoria tri hlavné oblasti protidrogovej politiky v Slovenskej republike.
Slovenská republika je vedená snahou dôsledne sa pridržiavať všetkých
medzinárodných záväzkov v oblasti boja proti drogám, ako aj súvisiacich
dohovorov na zabránenie legalizácie zisku z nezákonných aktivít majúcich
vzťah k drogovej trestnej činnosti. Bude rešpektovať a uplatňovať tieto
záväzky a dohovory v rámci kontroly drog, redukcie požiadaviek po drogách,
starostlivosti o drogovo závislé osoby a zabezpečovania účinných preventívnych
aktivít.
II.
Ciele a stratégia
A/ Oblasť prevencie, liečby, rehabilitácie a resocializácie
V Slovenskej republike je potrebné dosiahnuť zásadný a trvalý kvalitatívny obrat v uskutočňovaní komplexných opatrení cielených hlavne na pomoc latentne i rizikovo závislým osobám. Predpokladá to prijímané opatrenia zameriavať okrem represie, dodržiavania právnych predpisov, eliminácie nezákonného obchodu s drogami a neadresného boja proti drogám viac na preventívne aktivity, na postoje, hodnotovú orientáciu, motivačné a stimulačné mechanizmy osobnostného vývoja, na senzibilizáciu celej verejnosti so špecifickými prístupmi v rodinnej, školskej, pracovnej, záujmovej a komunálnej sfére spoločenského života. Preto je potrebné koncepčne a systémovo rozvíjať komplexný program opatrení na znižovanie dopytu po drogách. Tieto opatrenia musia byť realizované na základe vedeckej analýzy a výskumu výskytu a šírenia drog na domácej i celosvetovej drogovej scéne.
V systémovom prístupe k preventívnej, liečebnej a následnej resocializačnej starostlivosti sa bude podporovať vytváranie špecializovaných zariadení so zameraním na komplexnosť poskytovaných služieb. Takto komplexne ponímané zariadenia budú zabezpečovať depistážne, profylaktické a preventívne aktivity, včasnú diagnostiku a liečbu, psychologicko-medicínsku pomoc ohrozeným rizikovým skupinám a svojimi ďalšími zložkami budú okrem detoxikácie zabezpečovať i rehabilitáciu a dlhodobú resocializáciu (v jej rámci najmä psychoterapiu, rodinnú a pracovnú terapiu, profesnú readaptáciu a reintegráciu do prirodzeného sociálneho prostredia). Jednotlivé zložky tejto starostlivosti musia byť kontinuálne prepojené, vzájomne na seba nadväzovať bez kompetenčných a administratívnych bariér, úzko medzi sebou spolupracovať a koordinovať svoju činnosť s nadväzujúcimi zložkami zdravotníckej a sociálnej starostlivosti. Do tejto spolupráce je potrebné oveľa intenzívnejšie zapájať i neštátne subjekty, zaoberajúce sa pomocou osobám závislým na drogách a vytvárať pre ich činnosť vhodné podmienky.
1. Z hľadiska efektu vplyvu je aktuálna i perspektívne najdôležitejšia oblasť prevencie, a to na všetkých jej úrovniach. Primárna prevencia zahŕňa vytváranie optimálnych podmienok pre telesný, psychický a sociálny vývin jednotlivca. Sekundárna prevencia má zabrániť vzniku porúch sociálneho a psychického vývinu, zachytiť ich v počiatočnom štádiu a okamžite zabezpečiť potrebné opatrenia pre ohrozených jedincov. Terciárna prevencia má predchádzať zhoršovaniu stavu a recidívam a má znižovať následky drogovej závislosti. Je potrebné vybudovať systém preventívnych, profylaktických, depistážnych a screeningových aktivít, ktoré musia byť zamerané na kvalitatívnu aj kvantitatívnu oblasť. Preventívne aktivity musia byť zamerané na všetky životné sféry spoločnosti, a to ako globálne zameranie na zlepšenie životného štýlu bez konzumácie návykových látok. Za týmto účelom sa budú prijímať opatrenia na začlenenie preventívnych aktivít do výchovno-vzdelávacieho procesu v školách, v oblasti voľného času, športu a záujmových činností, do systému sociálnej starostlivosti o rodinu a deti, zdravotníckej osvety a propagandy i celoplošného ovplyvňovania verejnej mienky prostredníctvom médií.
2. Opatreniami v zdravotníckej oblasti sa bude podporovať budovanie a rozvíjanie liečebných, rehabilitačných a iných špecializovaných zdravotníckych zariadení s príslušným materiálno - technickým, priestorovým, personálnym a finančným zabezpečením starostlivosti o drogovo závislé osoby.
3. Opatrenia v oblasti resocializácie budú zamerané na vytváranie podmienok pre činnosť štátnych i neštátnych inštitúcií, ktoré budú poskytovať dlhodobú pomoc pri opätovnom začleňovaní drogovo závislých osôb do života v prirodzenom sociálnom prostredí, pre ich pracovné uplatnenie a stabilizáciu rodinných väzieb.
4. Na dosiahnutie znižovania požiadaviek po drogách sa musia vytvárať podmienky na koordinovanú, cielenú, multiinštitucionálnu a systémovú spoluprácu všetkých zainteresovaných subjektov s cieľom poskytovať komplexnú pomoc neustále narastajúcemu počtu jednotlivcov v rozvinutých, či počiatočných štádiách drogovej závislosti. Na včasné definovanie najproblematickejších oblastí bude potrebné vykonávať cielené zameranie výskumu, čo pomôže získať objektívne znalosti o povahe a rozsahu drog, o problémoch a následkoch s nimi spojených a o tom, ako sa tento fenomén mení v priebehu času. Výsledkom by mali byť vedecky podložené informácie pre plánovanie trendov pomoci, ktoré budú diferencované z hľadiska lokálnych, regionálnych a individuálnych odlišností. V regiónoch s výrazným nárastom drogovo závislých a ohrozených poskytnúť urýchlenú kvalifikovanú pomoc, posilniť účinné opatrenia, s cieľom znižovať nárast dopytu po drogách, poskytnúť starostlivosť drogovo závislým a preliečeným osobám a prednostne zabezpečiť účinné preventívne aktivity.
B/ Oblasť uplatňovania práva v boji proti drogám
Nezákonný obchod s drogami je jedna z hlavných podmienok vzniku masovej požiadavky po drogách. Preto musí byť tento nezákonný obchod v každej etape svojho vývoja na území Slovenskej republiky dôrazne potlačovaný. Cieľom jeho potlačovania je identifikovať a ochromiť vznikajúce alebo už existujúce siete kriminálnych živlov, ktoré sa ním zaoberajú, odhaliť a spravodlivo potrestať ich členov. Potrestanie obchodníkov a priekupníkov drog, ale aj tých, ktorí pomáhajú legalizovať zisk alebo ináč profitujú na nezákonnom obchode s drogami, prispeje k obmedzeniu dodávok a distribúcie drog, odradí potenciálnych páchateľov tejto trestnej činnosti a zníži možnosť ponuky drog na trhu. Systematický boj proti kriminalite viazanej na drogy v celej jej šírke od nezákonného obchodovania až po trestnú činnosť páchanú za účelom získania prostriedkov na dávku drog alebo spáchanú pod vplyvom drog povedie k zvýšenému počtu osôb zadržaných a odsúdených za túto trestnú činnosť. V tejto súvislosti je potrebné pripraviť väzenstvo na zvýšený prienik drogového problému v jeho špecifickej podobe do miest výkonu väzby a výkonu trestu.
1. Najdôležitejšou úlohou je zosúladenie právnych predpisov, ktoré upravujú drogovú problematiku, s medzinárodnými dohovormi a právnymi normami. Nevyhnutným sa javí vypracovanie zákona, ktorý bude komplexne upravovať používanie omamných a psychotropných látok na medicínske a vedecké účely, poskytovať právny podklad pre pôsobenie preventívnych programov, pre všeobecnú prevenciu i preventívne pôsobenie špeciálnych opatrení voči osobám vystaveným zvýšenému riziku drogovej závislosti a kriminality s ňou spojenej.
2. V zhode s postupom Európskej únie sa musí legislatívne doriešiť kontrola chemickej a špeciálnej farmaceutickej výroby a distribúcie s cieľom zabrániť jej prelínaniu sa do nezákonnej sféry a zneužívaniu základných chemických látok a nástrojov na nezákonnú výrobu drog.
3. Bude potrebné vytvoriť legislatívne podmienky pre činnosť špecializovaných útvarov colnej správy Slovenskej republiky, ktoré plnia úlohy v protidrogovej oblasti v rozsahu, ako sú uzákonené v štátoch Európskej únie.
4. V maximálne možnej miere bude treba vytvárať podmienky na personálne posilňovanie tej časti štátnej správy, ktorá uplatňuje právo v boji s kriminalitou viazanou na drogy, na jej hmotné stimulovanie a na zodpovedajúce technické vybavenie, na jej výcvik a zdokonalenie, a to aj s využitím medzinárodnej spo- lupráce.
5. Dôležitou úlohou bude tiež analyzovanie platných trestno-právnych noriem z hľadiska ich účinnosti a príprava novelizácie príslušných ustanovení Trestného zákona a Trestného poriadku tak, aby vyjadrovali súčasný svetový trend aplikácie trestného práva v boji proti drogám.
C/ Oblasť masmediálnej politiky
Masmediálna politika môže významne prispieť k senzibilizácii obyvateľstva pozitívnou osvetou k zdravému spôsobu života bez drog s usmerňovaním schopnosti adekvátneho riešenia bežných problémov života. Pozitívne ovplyvňovanie spoločenského vedomia k problematike drogových závislostí prispeje k posilneniu tolerancie a porozumenia vo všetkých oblastiach života, zamedzí zostrovaniu konfliktov medzi sociálnymi skupinami a vyhrotenému riešeniu odlišných postojov jednotlivých skupín ako aj samotných jedincov.
1. Masmediálnou formou prístupnou najširším vrstvám obyvateľstva je potrebné ďalej vykonávať pozitívnu propagandu o živote bez drog ako aj kontrapropagandu o nebezpečenstvách drogových závislostí.
2. Hlavným cieľom masmediálnej politiky bude pravdivo informovať o situácii na drogovej scéne, výsledkoch aktivít jednotlivých subjektov zapojených do protidrogovej činnosti a prinášať objektívne poznanie života drogovo závislých, ale aj preliečených jedincov.
3. Je žiadúce informovať verejnosť o možnostiach a ponukách rôznych štátnych a neštátnych zariadení poskytujúcich pomoc ohrozeným a drogovo závislým osobám. Ďalej informovať o možnostiach pomoci ohrozeným a závislým v liečebniach a zariadeniach poskytujúcich pomoc alebo informácie.
D/ Oblasť medzinárodnej spolupráce
Vzhľadom na to, že problém drog je celosvetovým problémom, nie je možné účinne ho riešiť iba opatreniami na národnej úrovni. Kontrola drog a redukcia požiadaviek po drogách je podmienená rozvinutou medzinárodnou spoluprácou. Slovenská republika sa bude snažiť o plnohodnotné zapojenie do všetkých aktivít medzinárodného spoločenstva v boji proti drogám.
1. Medzinárodná spolupráca bude orientovaná predovšetkým na Organizáciu spojených národov. Spoluprácu v rámci jej orgánov určujú 3 dohovory a to Jednotný dohovor o omamných látkach z roku 1961 (publikovaný v Zbierke zákonov č. 47/1965; jeho modifikácia z roku 1972 publikovaná v Zbierke zákonov č. 458/1991), Dohovor o psychotropných látkach z roku 1971 (publikovaný v Zbierke zákonov č. 62/1989) a Dohovor proti nezákonnému obchodu s omamnými a psychotropnými látkami z roku 1988 (publikovaný v Zbierke zákonov č. 462/1991). Tieto dohovory majú za cieľ obmedzovať pestovanie, výrobu, obchod a distribúciu drog, kontrolovať ich používanie na medicínske a vedecké účely a potláčať všetok nezákonný obchod s nimi. Slovenskú republiku zaväzujú tieto dohovory okrem ich zapracovania do právneho poriadku i k aktívnej spolupráci s Programom OSN pre kontrolu drog (UNDCP), ktorý bol vytvorený na základe rezolúcie Valného zhromaždenia OSN ako orgán OSN zodpovedný za koordináciu medzinárodných aktivít v oblasti drog. Dohovory ďalej zaväzujú členské krajiny v rámci OSN spolupracovať so Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO), HONLEA (schôdzky predstaviteľov represívnych orgánov) a pod.
2. Spolupráca v rámci európskych štruktúr bude orientovaná na Radu Európy a predovšetkým na ministerskú skupinu Groupe Pompidou, zameranú na spoluprácu v boji proti drogám a drogovým závislostiam v oblasti zdravotníctva, výchovy, informatiky, represie a harmonizácie práva. Finálne deklarácie paneurópskych konfe- rencií ministrov sú záväzné pre vlády, ktoré títo ministri na konferenciách zastupujú. Slovenská republika bola na poslednej paneurópskej konferencii ministrov Groupe Pompidou Rady Európy, uskutočnenej vo februári l994, zastúpená ministrom vnútra a ministrom zdravotníctva a prihlásila sa tak k aktívnej účasti na plnení finálnej deklarácie. Základom pre spoluprácu s Európskou úniou je Európska dohoda o pridružení, ktorá nadobudla platnosť 1.2.1995. Spolupráca s Európskou úniou bude zameraná na koordinovanie aktivít Slovenskej republiky v rámci Európske ho plánu boja proti drogám.
3. Spolupráca v boji proti drogám musí byť zameraná aj na špecifické medzinárodné organizácie, členom ktorých je aj Slovenská republika, ako sú napr. INTERPOL - medzinárodná organizácia kriminálnej polície, WCO - Svetová colná organizácia, prípadne ďalšie vládne i nevládne medzinárodné organizácie zapojené do boja proti drogám, do preventívnych aktivít, do vedeckého výskumu a pod..
4. Medzinárodná spolupráca bude založená aj na rozvíjaní a podpore regionálnej spolupráce v oblasti boja proti drogám, pretože ide väčšinou o susedné krajiny, s ktorými nás spája nielen historická minulosť, ale i obdoba sociálnej štruktúry a celý komplex spoločenských i politických problémov. Taktiež efektívne uskutočňovanie bilaterálnej spolupráce na rôznej úrovni a v rôznych oblastiach bude pre Slovenskú republiku dôležitým prvkom na dosahovanie vytýčených cieľov v spoločnom medzinárodnom boji proti drogám.
III.
Úlohy na roky 1995 - 1998
a na ďalšie obdobie
Na dosiahnutie cieľov Národného programu boja proti drogám sa ustanovujú
pre jednotlivé ministerstvá ako aj ďalšie orgány, ktoré sú v rámci svojich
kompetencií priamo zodpovedné za napĺňanie stratégie protidrogovej politiky,
nasledovné úlohy:
a/ Ministerstvo zdravotníctva SR
1. Zvýšiť kvantitatívne i kvalitatívne parametre existujúcich zdravotníckych služieb. Za tým účelom hlavne modernizovať, rozšíriť, priestorovo a materiálno-technicky dovybaviť a personálne posilniť ambulancie, oddelenia a centrá pre liečbu drogových závislostí.
2. Zvýšiť dostupnosť, väčšiu variabilitu a alternatívnosť zdravotníckej starostlivosti ( od prvokontaktových zariadení, staníc prvej pomoci, poradní, ambulantných a stacionárnych služieb, ústavnej liečby po komplexné preventívno-liečebné zariadenia ).
3. Zabezpečiť rast kvalifikácie a špecifickej drogovej odbornosti zdravotníckeho personálu pre oblasť detoxikácií, doliečovania, rehabilitácie, dlhodobej terapie, psychologického a zdravotného poradenstva.
4. Zavádzať progresívne a neštandardné liečebné postupy charakterizované komplexnou a dlhodobou starostlivosťou za aktívnej účasti a pomoci rodiny a najbližšieho sociálneho prostredia.
5. Realizovať špecifické zdravotnícke opatrenia na zabránenie zhoršovania psychických a somatických následkov užívania drog (infekčné ochorenia, hepatitídy, AIDS, onkologické ochorenia zažívacieho traktu, pečene, srdcové a kardiovaskulárne ochorenia, psychotický vývin a pod.).
6. Zlepšiť metódy a technické prostriedky na diagnostikovanie stupňa a druhu drogovej intoxikácie a s tým súvisiaceho spôsobu liečby.
7. Zriadiť špecializovaný útvar na ministerstve pre omamné a psychotropné látky so zameraním na riadenie a kontrolu zákonnej výroby, dovozu, vývozu, distribúcie a používania týchto látok. Zabezpečiť spoluprácu s Úradom pre kontrolu narkotík (INCB) pri OSN vo Viedni.
8. Podporovať a vykonávať monitoring, evidenciu a kompatibilitu štatistických ukazovateľov za účelom získania objektívnych údajov, na základe ktorých sa môžu určovať ďalšie ciele a stratégia pomoci drogovo závislým.
9. Vykonávať zber epidemiologických informácií na zisťovanie incidencie (počet nových prípadov, miera rastu) a prevalencie (miera rozsahu a počet aktívnych prípadov) užívania a zneužívania drog.
10. Vykonávať analýzy dopytu a ponuky po jednotlivých druhoch drog, ich prístupnosti a zdrojov, sledovať časové a lokalizačné trendy a prognózy, navrhovať modely hľadania pomoci a využívania služieb pre drogovo závislých. Sledovať počet a charakteristiku liečenej a neliečenej "drogovej populácie", vykonávať analytickú etiológiu a sledovať rizikové faktory, analyzovať spoločenskú dynamiku započatia užívania drog a kontinuálneho užívania.
11. Iniciovať, zabezpečovať a koordinovať prípravu zákona o drogách. Zákon by mal zosúladiť právne normy, ktoré upravujú jednotlivé časti drogovej problematiky, do jedného právneho celku v nadväznosti na medzinárodné dohovory a právne normy (mal by komplexne upravovať zákonné používanie omamných a psychotropných látok na medicínske a vedecké účely, poskytovať právny podklad pre pôsobenie preventívnych programov, liečenie detí a mládeže a pod.). Podieľať sa na príprave zákona o prekurzoroch.
b/ Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
1. Budovať resocializačné zariadenia a systémovo i lokalizačne napojiť túto oblasť na existujúcu a budovanú sieť liečebných a rehabilitačných zariadení s cieľom dosiahnuť komplexnú protidrogovú starostlivosť.
2. Vyškoliť odborných pracovníkov pre oblasť prevencie drogových závislostí a resocializácie drogovo závislých osôb, ktorí by zabezpečovali aktivizáciu a mobilizáciu vnútorného potenciálu liečených pacientov k liečbe a zapojeniu do života v prirodze- nom sociálnom prostredí.
3. Zapojiť do procesu prevencie a resocializácie pracovníkov sociálnej kurately okresných a obvodných úradov, pracovníkov právnických a fyzických osôb, ktoré poskytujú sociálne služby, bývalých konzumentov, dobrovoľných a laických spolupracovníkov z kresťanských, charitatívnych, občianskych a iných neštátnych organizácií.
4. Vytvárať možnosti pre pracovné uplatnenie liečených osôb, komunitný spôsob reintegrácie osobnosti a podpory psychickej regulácie a spolupracovať pri optimalizovaní podmienok rodinného a pracovného prostredia po ukončení liečby.
5. Podporovať a koordinovať štátne i neštátne inštitúcie, ktoré budú poskytovať aktuálnu i permanentnú pomoc po ukončení resocializačného procesu (služby zamerané na podpornú, výchovnú, terénno-rodinnú a profesnú sociálnu pomoc, linky a centrá dôvery, ponuku záujmových, kultúrnych a športových aktivít) ako náhradných aktivít za drogy.
6. Vytvárať podmienky pre samosprávne, režimové, sebaobslužné, pracovno-liečebné
a kreatívne prostredie v resocializačných zariadeniach. Diferencovať aplikáciu
resocializačných opatrení podľa veku, stupňa a druhu závislostí, počtu
recidív a pod.
c/ Ministerstvo školstva SR
1. Zaviesť do všetkých základných a stredných škôl cielenú výchovu a vzdelávanie prevencie závislostí s dôrazom na drogovú závislosť. Rozvíjať pozitívne orientované aktivity aj v oblasti záujmovej činnosti a oblasti voľného času (centrá voľného času, školské strediská záujmovej činnosti, detské a mládežnícke združenia a organizácie) s cieľom vychovať jedincov schopných odmietnuť ponuku drog.
2. Vyškoliť odborných pracovníkov rezortu školstva, ktorí poskytujú pomoc deťom v školských zariadeniach (zákon NR SR č.279/1993 Z.z. o školských zariadeniach), pre potreby dieťaťa, školy a spolupráce s rodičmi, v oblasti prevencie závislostí.
3. Zabezpečiť systematické vzdelávanie v drogovej problematike pre učiteľov, pedagogických i nepedagogických pracovníkov, ktorí sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním detí. Rozvíjať spoluprácu s rodičmi na senzibilizovanie a usmerňovanie rodinnej výchovy k zdravému životu s cieľom zabrániť vzniku drogových závislostí.
4. Dobudovať sieť preventívnych školských zariadení, ktoré budú poskytovať odbornú pomoc deťom zo sociálne alebo výchovne zlyhávajúceho prostredia a deťom s narušeným psychosociálnym vývinom, s cieľom ochrany detí pred sociálne patologickými javmi. V zariadeniach zabezpečovať vzdelávanie, prípadne prípravu na povolanie.
5. Zabezpečiť realizovanie epidemiologických štúdií zameraných na zisťovanie výskytu drogových závislostí, ale aj postojov detí k užívaniu drog.
6. Zabezpečiť podmienky pre včasné zistenie výskytu drog, identifikovať
rizikové skupiny a jedincov, ako aj priame prepojenie pedagogických pracovníkov
na poradenské a liečebné zariadenia.
d/ Ministerstvo kultúry SR
1. Aktívne podporovať uskutočňovanie kultúrnych podujatí, ktoré budú zamerané na propagovanie zdravého života bez drog.
2. Vykonávať systematickú propagandu masmediálneho typu a osvetu s využitím reklamných foriem pre posilňovanie postojov verejnosti na zabránenie rastu požiadaviek po drogách.
3. Iniciovať Slovenský rozhlas a Slovenskú televíziu k výrobe špeciálnych cyklických relácií v televízii a rozhlase na tému "Formy účinného boja proti drogám a drogovej závislosti".
4. Využívať multimediálne programy pre deti, organizované Medzinárodným domom umenia Bibiana, ako aj divadelné aktivity, špeciálne v bábkových divadlách.
5. Iniciovať vznik pôvodných literárnych, televíznych, divadelných, hudobných, rozhlasových a filmových diel, v ktorých sa umeleckou formou odhalí škodlivosť drogovej závislosti.
6. Zintenzívniť metodickú a výchovno-vzdelávaciu činnosť v Národnom osvetovom centre, zacielenú na prevenciu drogovej závislosti, využívať sieť kultúrno-osvetových zariadení na konkrétne aktivity, špeciálne programy, besedy, výstavy, publikačnú činnosť a videozáznamy s tematikou boja proti drogám.
7. Do plánov činností knižníc povinne zapracovať vzdelávacie aktivity o škodlivosti užívania drog a o boji proti ich požívaniu s využitím osvedčených foriem komunikácie, najmä besied, prednášok, kvízov, súťaží a pásiem.
8. Požiadať registrované cirkvi a náboženské spoločnosti o aplikáciu Národného programu boja proti drogám v každodennom styku s veriacimi s dôrazom na prevenciu a resocializáciu drogovo závislých osôb.
e/ Ministerstvo hospodárstva SR
Vytvoriť v spolupráci s represívnymi orgánmi účinný kontrolný mechanizmus zákonnej výroby chemických látok a obchodu s nimi s cieľom zamedzenia ich prelínania do nezákonnej sféry. Za tým účelom zabezpečovať a koordinovať prípravu zákona o prekurzoroch a podieľať sa na vytváraní potrebných inštitucionálnych a organizačných predpokladov.
f/ Ministerstvo pôdohospodárstva SR
Vypracovať legislatívne podklady a vytvoriť kontrolný mechanizmus pre kontrolu zákonného pestovania rastlín potrebných na výrobu liekov a zamedzenie nezákonného pestovania rastlín, z ktorých sa môžu vyrábať drogy.
g/ Ministerstvo financií SR
1. Vytvoriť špecializovaný útvar zameraný na boj proti drogám, ktorý zabezpečí dokumentačnú, informačnú, analytickú a výkonnú činnosť Ústrednej colnej správy SR, ako aj zodpovedajúcu medzi rezortnú a medzinárodnú spoluprácu pri odhaľovaní a objasňovaní trestnej činnosti nezákonnej výroby, dovozu, vývozu, prevozu a obchodovania s drogami.
2. Podieľať sa na zvyšovaní úrovne činnosti špecializovaných služieb spolupôsobiacich pri odhaľovaní a dokumentovaní drogovej trestnej činnosti, najmä zvyšovaním kvality odborných, analytických a prognostických činností na úseku colnej služby.
3. Zabezpečovať pravidelné vzdelávanie príslušníkov colnej služby pre zvyšovanie účinnosti a skvalitňovanie boja proti drogám v spolupráci s medzinárodnými organizáciami a zahraničnými partnermi.
4. Rozvíjať všestrannú medzinárodnú spoluprácu na úseku boja proti drogám (hlavne prostredníctvom WCO - svetovej colnej organizácie), ako aj vzájomnú spoluprácu a výmenu skúseností jednotlivých rezortov zúčastnených na uplatňovaní práva v boji proti drogám s ich zahraničnými partnermi.
5. Realizovať dobudovanie špecializovaných pracovísk colnej správy na colných priechodoch v oblasti technickej, ako aj personálnej, s cieľom minimalizácie možností prieniku drog na územie Slovenskej republiky.
h/ Ministerstvo spravodlivosti SR
1. Zabezpečiť systematické vzdelávanie v drogovej problematike pre pracovníkov všetkých zariadení Zboru väzenskej a justičnej stráže SR.
2. Zabezpečiť podmienky pre včasné zistenie výskytu drog v zariadeniach Zboru väzenskej a justičnej stráže SR, identifikovanie rizikových skupín a jedincov, ako aj uplatňovanie cielených programov pre tieto skupiny.
3. Vytvárať podmienky na dobrovoľnú a ochrannú liečbu drogovo závislých, ktorí sú vo výkone trestu. Zvyšovať zdravotnícke kapacity vo výkone trestu na liečenie drogových závislostí.
i/ Ministerstvo vnútra SR
1. Vytvoriť špecializovaný útvar zameraný na boj proti drogám, ktorý zabezpečí dokumentačnú, informačnú, analytickú a výkonnú činnosť Policajného zboru, ako aj zodpovedajúcu medzirezortnú a medzinárodnú spoluprácu pri odhaľovaní a objasňovaní trestnej činnosti nezákonnej výroby, dovozu, vývozu, prevozu a obchodo- vania s drogami.
2. Zvyšovať úroveň činnosti jednotlivých služieb Policajného zboru spolupôsobiacich pri odhaľovaní a dokumentovaní drogovej trestnej činnosti. Zvyšovať kvalitu expertíznych, analytických a prognostických činností, ktoré ovplyvňujú vedenie boja proti drogám. V expertíznej a analytickej činnosti spolupracovať s UNDCP s cieľom zdokonaľovania činnosti a zvyšovania úrovne aplikácie zhromaždených odborných postupov a údajov.
3. Zabezpečovať pravidelné vzdelávanie príslušníkov Policajného zboru na zvyšovanie účinnosti a skvalitňovanie boja proti drogám. Využívať pri tom osvedčené formy spolupráce a pomoci medzinárodných organizácií a zahraničných partnerov.
4. Rozvíjať všestrannú medzinárodnú spoluprácu na úseku boja proti drogám (hlavne prostredníctvom INTERPOL-u a UNDCP), ako aj vzájomnú spoluprácu a výmenu skúseností jednotlivých rezortov zúčastnených na uplatňovaní práva v boji proti drogám s ich zahraničnými partnermi.
5. Podieľať sa na príprave zákona o prekurzoroch, ktorý by mal legislatívne doriešiť kontrolu chemickej a špeciálnej farmaceutickej výroby a distribúcie s cieľom zabrániť jej prelínaniu sa do nezákonnej sféry a zneužívaniu základných chemických látok a nástrojov na nezákonnú výrobu drog.
6. Zabezpečiť vytvorenie potrebných organizačných a ďalších predpokladov na dosiahnutie čo najužšieho prepojenia činnosti Policajného zboru a colnej služby pri odhaľovaní a dokumentovaní drogovej trestnej činnosti.
j/ Ministerstvo obrany SR
1. Zabezpečiť vzdelávanie veliteľského zboru Armády SR v oblasti drogovej problematiky ako aj zdravotníckeho personálu preidentifikovanie a včasnú pomoc drogovo závislým občanom vykonávajúcim vojenskú službu.
2. Vypracovať preventívne programy k drogovej problematike, ktoré budú
zaradené ako súčasť výchovy a výcviku odvedencov a vojakov základnej vojenskej
služby.
k/ Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
1. Zabezpečiť vytvorenie organizačných a ďalších predpokladov na dosiahnutie čo najužšieho prepojenia činnosti Železničnej polície SR, Policajného zboru a Colnej služby pri odhaľovaní a dokumentovaní drogovej trestnej činnosti.
2. Rozvíjať všestrannú medzinárodnú spoluprácu ne úseku boja proti drogám, hlavne prostredníctvom medzinárodnej organizácie COL POFER, ako aj spoluprácu a výmenu skúseností so zahraničnými partnermi Železničnej polície SR.
3. Zvyšovať úroveň jednotlivých služieb Železničnej polície SR pri odhaľovaní
a dokumentovaní drogovej trestnej činnosti.
l/ Generálna prokuratúra SR
1. Vytvoriť špecializovaný centrálny útvar zameraný na postih páchateľov trestných činov súvisiacich s drogami na Generálnej prokuratúre SR.
2. Postupne pripravovať špecialistov pre postih trestných činov súvisiacich s drogami na všetkých krajských prokuratúrach.
3. Rozvíjať všestrannú medzirezortnú a medzinárodnú spoluprácu na úseku postihu trestných činov súvisiacich s drogami.
m/ Štatistický úrad SR
Systematicky vykonávať výskum verejnej mienky a efektu protidrogovej
senzibilizácie spoločnosti a vyhodnocovať zmeny v hodnotovej orientácii
a postojoch obyvateľstva podľa regiónov, vekových a sociálnych skupín.
Výsledky výskumu poskytovať praxi pre účely predchádzania a potláčania
drogových závislostí.
n/ Rada vlády SR pre boj s protispoločenskou činnosťou
1. Podieľať sa na vytváraní a koordinovaní funkčného mechanizmu pre rozvíjanie, usmerňovanie a koordináciu prevencie drogových závislostí vo všetkých relevantných rezortoch a iných subjektoch starostlivosti na regionálnych úrovniach.
2. Podporovať technické, materiálne a personálne zabezpečenie preventívnych opatrení na úrovni štátnej správy (centrálnej i regionálnej) i neštátnych subjektov.
3. Spolupracovať pri zabezpečovaní informovanosti, progresívnej osvety a kontrapropagande masmediálneho a reklamného vplyvu v boji proti drogám a iniciovať nové prístupy v tejto oblasti.
o/ Združenie miest a obcí SR
1. Zabezpečovať v komunálnej sfére (bydlisko, mesto, obec, región a pod.) aktívne pôsobenie záujmových (aj jednorázových) programov na zabraňovanie vzniku drogových závislostí.
2. Aktivizovať a vytvárať záujmovú sféru a sféru voľného času so zameraním na deti a mládež, ktoré by poskytovali možnosti aktivít smerujúcich k zdravému spôsobu života bez drog.
3. Zabezpečovať spoluprácu v boji proti drogám a drogovým závislostiam medzi miestnymi orgánmi sociálnej, školskej, zdravotníckej sféry a obecnou políciou.
Spoločné úlohy
1. Iniciatívne navrhovať, podieľať sa na tvorbe resp. pripravovať a vo vlastnej pôsobnosti vykonávať príslušné legislatívne úpravy (v oblasti všeobecne záväzných i interných právnych predpisov) s cieľom zjednocovať legislatívu v oblasti boja proti drogám, premietať medzinárodné dohovory a záväzky do nášho právneho systému a približovať právny systém systému práva Európskej únie.
/min. zdravot., min. práce, soc. vecí a rod., min. školstva, min. kultúry, min. hospod., min. pôdohospod., min. financií, min. spravodl., min. vnútra, gen. prok./
2. Budovať a skvalitňovať vnútorný informačný systém na zber a vyhodnocovanie údajov k drogovej problematike. Dbať pritom na potrebu vzájomnej výmeny informácií v štátnych orgánoch, príslušných inštitúciách i v medzinárodnom meradle v spolupráci s medzinárodnými inštitúciami.
/min. zdravot., min. práce, soc. vecí a rod., min. školstva, min. hospod., min. pôdohospod., min. financií, min. spravodl., min. vnútra, gen. prok./
3. Vytvoriť také vnútorné organizačné štruktúry, ktoré prinesú koordinovanejší, efektívnejší a odborne kvalifikovaný postup v boji proti drogám. Pritom dbať na odbornú spôsobilosť pracovníkov, na rozvíjanie spolupráce, vzájomnej informovanosti a koordináciu činnosti jednotlivých rezortov ako aj na zabezpečenie efektívnej medzinárodnej spolupráce.
/min. zdravot., min. práce, soc. vecí a rod., min. školstva, min. hospod., min. pôdohospod., min. financií, min. spravodl., min. vnútra, gen. prok./
4. Koordinovať spoluprácu pri zriaďovaní komplexných zariadení pre prevenciu, liečbu a resocializáciu drogových závislostí a drogovo závislých osôb s cieľom dosiahnuť systémový prístup riešených okruhov problémov.
/min. zdravot., min. práce, soc.vecí a rod., min. školstva/